Každý to robí!
Mladí ľudia si často myslia, že iní mladí ľudia si môžu robiť omnoho viac vecí než oni sami. Myslia si, že ostatní mladí ľudia fajčia a pijú omnoho viac než je v skutočnosti pravdou a tento názor ovplyvňuje ich správanie. Toto sa nazýva sociálne zveličovanie.
Dánska rada pre prevenciu pred trestnými činmi vypracovala tematický manuál na základe výsledkov Projektu Ringsted, ktorý bol zameraný na životný štýl mladých ľudí , na fajčenie, pitie a užívanie návykových látok. Výsledkom projektu bolo konštatovanie, že prostredníctvom tematického dňa je možné znížiť rizikové správanie sa mladých ľudí konfrontovaním ich sociálneho zveličovania, resp. nesprávnych predstáv s realitou.
Projekt Dánskej rady pre prevenciu kriminality pod názvom Každý to robí! Bol realizovaný aj na našej škole.
Samotnú realizáciu projektu predchádzala dôkladná príprava naň. Nemusím ani pripomínať, že naša škola bola jedna z mála vidieckych škôl, ktoré sa zúčastnili tohto projektu. Dôkladná príprava preto a nielen preto bola na mieste. Hodiny strávené na seminároch študovaním tohto projektu a nasledovná príprava realizácie pohltila viac času ako samotný tematický deň, ale to je len neklamný znak zodpovedného prístupu a dôslednosti zúčastnených pedagógov.
Ešte pred samotným tematickým dňom žiaci 7.B vyplnili a dali vyplniť dotazníky. Dotazníky boli zamerane na odhad množstva fajčiarov v triedach a na ich reálne množstvo. Predpoklad dánskeho projektu sa napĺňal už pri vyplňovaní dotazníka odhadu fajčenia u iných mladých ľudí, keď ktorýsi žiak pri otázke: „ Koľko žiakov 7. ročníka fajčí v Bratislave?“ lakonicky poznamenal. V Bratislave fajčí každý!
Prvým bodom tematického dňa bolo štatistické vyhodnotenie dotazníkov vyplnených 7.B, 7.A a 9.A. Ako vraví klasik : Matematika nepustí. Odhad bol veľmi zveličený oproti skutočnosti. Aby si žiaci 7.B toto premrštenie uvedomili a zapamätali, transformovali číselne vyhodnotenie ich odhadu a reality do kreslených grafov, aby vynikol rozdiel pri optickom vnímaní týchto rozdielností.
Po utvorení grafov žiaci svorne konštatovali, že zveličovali a to bola ta najsprávnejšia chvíľa na definovanie sociálneho zveličovania. Čo to je? Ako nás ovplyvňuje? Ba čo viac ako sa môžeme postaviť k tomuto fenoménu, aby nás už viac neovplyvňoval? Uvedomenie si prítomnosti sociálneho zveličovania je dôležitým bodom zlomu a nie samotné fajčenie. Práve toto uvedomenie spustilo dlhu a hlavne konštruktívnu diskusiu na témy vzniku sociálneho zveličovania a nasledovnými riešeniami ako predchádzať dosahu tohto zveličovania na naše postoje a rozhodnutia.
Pri fajčení a sociálnom zveličovaní sa žiaci 7.B spontánne a jednohlasne zhodli a dohodli na bodoch, ktoré vyjadrovali odmietavý postoj k fajčeniu. Triedna zmluva, ktorá sa zrodila s tejto diskusie a ktorá bola bez najmenšieho prejavu váhania podpísaná každým prítomným žiakom 7.B vyjadrila vysoký stupeň uvedomelosti a vyspelosti ich signatárov.
Na potvrdenie seriózneho prístupu môžem z odstupom niekoľkých týždňov konštatovať, že 7.B už nemá ani toho jedného fajčiara čo mala a na základe toho, potvrdiť úspešnosť dánskeho projektu Každý to robí.
|
|
|
|