Pedagogické princípy a ciele výchovy
Pracujeme prostredníctvom nového výchovného programu s názvom Žir@fka už štvrtý rok. Našimi prioritnými cieľmi výchovy a vzdelávania mimo vyučovania je umožniť každému dieťaťu zaradenému do ŠKD rozvíjať:
jazykové a komunikačné zručnosti - prezentačné zručnosti v ŠKD, pracovať s IKT na vyučovaní,
vychovávať ku kultúre slova - rozvíjať čitateľské zručnosti, najmä čítanie s porozumením, práca s textom,
pozitívne vnímať seba i okolitý svet,
kritické myslenie - vedomosti žiakom neodovzdávame, ale učíme deti vyhľadávať, triediť, spracovávať, riešiť problémy, robiť projekty k prebratým témam,
postupné odovzdávanie rozhodovacích právomocí detí- deti si spoločne vytvoria pravidlá spolužitia, čím budeme predchádzať výchovným problémom,
vlastná aktivita detí - deti budú vedené k tomu, aby dokázali plánovať, organizovať a vyhodnocovať vlastné učenie, aktivity v ŠKD, sprievodným javom takéhoto prístupu je celoživotná motivácia k celoživotnému vzdelávaniu sa.
Náš výchovný program ŠKD je zameraný na:
• nenáročnú záujmovú činnosť /prírodovedno - environmentálna,pracovno-technická estetická, spoločenská, telovýchovná, dopravná a zdravotná činnosť /,
• samostatnú prípravu na vyučovanie,
• rozvíjanie kľúčových kompetencií v čase mimo vyučovania,
• kompetencie k zmysluplnému tráveniu voľného času,
• komunikačné kompetencie,
• sociálne kompetencie,
• občianske kompetencie,
• kultúrne kompetencie,
• talent a špecifické ,osobnostné schopnosti.
Deťom so zdravotným znevýhodnením vykonávať výchovno vzdelávacie, zdravotno - rehabilitačné, reedukačné a kompenzačné činnosti. Konkrétnejšie ciele sú rozpracované v jednotlivých tématických oblastiach výchovy a v pláne výchovno - vzdelávacej činnosti na príslušný rok.
Režim dňa v ŠKD zohľadňuje striedanie činností, pričom rešpektuje najmä:
potrebu detí na oddych, relaxáciu,
osobnostný rozvoj,
uspokojovanie záujmov,
pokoj pri písaní školských úloh.
|