Školský digitálny koordinátor pôsobí na našej škole vďaka národnému projektu POP III (Národný projekt Podpora pomáhajúcich profesií 3) v rámci NIVAM (Národný inštitút vzdelávania a mládeže).
Úlohou školského digitálneho koordinátora je koordinovať informatizáciu a vzdelávanie prostredníctvom digitálnych technológií s cieľom podporiť transformáciu vzdelávania a školy pre 21. storočie, resp. digitálnu budúcnosť.
Z hľadiska potrieb digitálnej transformácie vzdelávania má digitálny koordinátor pôsobiť v troch základných oblastiach:
-
vízia školy
-
škola ako komunita aktérov
-
škola ako vzdelávacie prostredie
V zmysle novely zákona č. 138/2019 Z.z. má školský digitálny koordinátor zabezpečovať:
-
poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania
-
spätnú väzbu pedagogickým zamestnancom školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód, foriem a didaktických prostriedkov vo výchove a vzdelávaní,
-
vzdelávanie zamestnancov v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,
-
aktuálny digitálny materiál ku vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,
-
pravidelnú informovanosť o aktuálnych možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
-
poradenstvo v rámci digitálnych technológií,
-
administráciu online testovaní,
-
dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov.
Náplň práce ŠDK
Náplňou práce školského digitálneho koordinátoranie je to isté ako to, čo tvorí náplň práce správcu siete IKT. Školský digitálny koordinátor sa primárne venuje metodickej podpore zamestnancov a vedenia školy pri zavádzaní digitálnych technológií do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Kompetencie školského digitálneho koordinátora
Z hľadiska potrieb digitálnej transformácie vzdelávania má digitálny koordinátor pôsobiť v 3 základných oblastiach s nasledujúcimi kompetenciami a úlohami:
Oblasť Vízia školy:
-
Digitálnu transformáciu školy komunikuje ostatným aktérom vzdelávania danej školy ako prostriedok skvalitnenia vzdelávania žiakov, ktorý je založený na aktívnom učení sa v hybridnom vzdelávacom prostredí
-
V súčinnosti s vedením školy formuluje program digitálnej transformácie školy.
-
Pozná a používa nástroje na zistenie východiskového a cieľového stavu na vlastnej škole (napr. SELFIE, ICDL, IT Fitness test) - úroveň jednotlivých znakov digitálnej školy, prípadne takéto nástroje sám tvorí.
-
Plánuje konkrétne čiastkové ciele a kroky (opatrenia) pre realizáciu digitálnej transformácie školy.
-
Pravidelne vyhodnocuje napĺňanie cieľov, realizáciu krokov a navrhuje potrebné Korekcie.
-
Navrhuje strategické opatrenia pre riešenie možných krízových situácií. obmedzujúcich prezenčnú výučbu a v prípade potreby je súčinný pri ich realizácii.
Oblasť Škola ako komunita aktérov:
-
Rozumie znakom digitálnej školy ako komunity aktérov - žiakov, učiteľov a vedenia.
-
Pozná rámec digitálnych kompetencií občana (DigComp) a digitálnych kompetencií pedagóga. (DigCompEdu) a vie zdôvodniť dôležitosť ich rozvíjania pre uplatnenie sa v praxi
-
Koordinuje vytváranie plánu rozvíjania digitálnych kompetencií v rámci jednotlivých predmetov a jednotlivých ročníkov.
-
Podporuje aktérov vzdelávania v implementácii naplánovaných krokov digitálnej transformácie.
-
Koordinuje interné vzdelávacie aktivity pre učiteľov a vedenie v rámci možností a potrieb danej školy (napr. konzultácie pre učiteľov k využívaniu DT, hospitácie na vyučovacích hodinách, workshopy k novým DT, ktoré niekto z učiteľov pozná, spoločné plánovanie hodín s využívaním DT, otvorené hodiny, ...).
-
Organizuje externé vzdelávacie aktivity zamerané na rozvíjanie digitálnych kompetencií pre aktérov vzdelávania podľa ich aktuálnych potrieb a možností (napr. ICDL pre žiakov a učiteľov, workshop k novým DT, workshop pre rodičov a žiakov k zvládnutiu elektronickej komunikácie a virtuálneho vzdelávacieho prostredia ...).
Oblasť Škola ako vzdelávacie prostredie:
-
Rozumie znakom digitálnej školy ako vzdelávacieho prostredia a vníma väzby medzi pedagogickými postupmi a vzdelávacím prostredím (trieda a virtuálne prostredie).
-
Má prehľad v digitálnych technológiách a je nápomocný vedeniu a učiteľom pri výbere digitálnych technológií.
-
Pre realizáciu vzdelávania v synchrónnej - asynchrónnej, prezenčnej - dištančnej, online - offline forme a rôznych scenárov hybridnej (zmiešanej) výučby.
-
Pre podporu vyučovania v jednotlivých predmetoch založeného na konštruktivizme.
-
V spolupráci so správcom siete rieši praktické problémy učiteľov a vedenia s používaním digitálnych technológií.
|