In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Home
Škola priateľská k deťom PDF Tlačiť E-mail

 alt      alt
 
Program Škola priateľská k deťom je postavený na myšlienke Dohovoru o právach dieťaťa. Pomocou stanovených kritérií vzdeláva a vychováva k uplatňovaniu práv dieťaťa celé kolektívy škôl - deti, pedagógov aj rodičov, pričom podstatným prvkom je participácia detí na chode školy.

Cieľom programu je vytvoriť v školách také prostredie, v ktorom sa každé dieťa cíti bezpečne, sebaisto, a do ktorého chodí s radosťou.

Výchova k ľudským právam je stabilnou súčasťou Školského vzdelávacieho programu, učebných osnov a tematických výchovno-vzdelávacích plánov jednotlivých vyučovacích predmetov. V škole máme viacero násteniek, ktoré prezentujú Dohovor o právach detí, práva detí, prácu školy pre UNICEF, prácu ŽP, ocenenia a Linku detskej istoty s aktuálnym telefónnym číslom.
 
Slovenský výbor pre UNICEF v minulom školskom roku našej škole udelil už po desiatykrát za splnenie kritérií titul „Škola priateľská k deťom“.
 
Získať titul sa snažíme aj tento rok. Kritéria pre školský rok 2016/2017 sú nasledovné:
1. Informovanie detí a rodičov o programe ŠPD
2. Školenie o programe pre personál školy
3. Nástenka venovaná právam detí a spolupráci s UNICEF
4. Práva detí v školskom vzdelávacom programe
5. Spoločné neformálne stretnutia rodičov, detí a pedagógov
6. Zapájanie školy do aktivít UNICEF
7. Žiacka školská rada
 
Zoznam členov žiackeho parlamentu v školskom roku 2016/2017
Predseda parlamenťákov:                              Diana Kalenská
Podpredseda parlamenťákov:                       Darina Orthová
Paralamenťáci:                                                  Sára Focková
                                                                                Denisa Csenkeyová
                                                                                Tamara Hoferová
                                                                                Karin Božiková
                                                                                Dajana Májeková
                                                                                Viktória Kovárová
                                                                                Richard Dujnič
                                                                                Michaela Baďurová
                                                                                Natália Alžbetkinová
                                                                                Adriana Dinušová
                                                                                Dávid Maruna
                                                                                Samuel Megyessi
                                                                                Juraj Ondrovič
                                                                                Andrej Beluško
                                                                                Dominika Závorková
                                                                                Michaela Gážiová
                                                                                Katarína Ilková
 
Aktivity žiackeho parlamentu, ktorým sa počas roku venujeme:
  Biela pastelka
  Svetový deň pozdravov
  Mikuláš  na škole
  Mikulášsky volejbalový turnaj žiakov a pedagógov
  Zbierka Vianočné pohľadnice
  Školy pre Afriku – Vianočná burza
  Valentínska pošta
  Valentínske kino
  Medzinárodný deň boja proti rasovej diskriminácii
  1. aprííííííl na škole
  Deň narcisov
  Týždeň modrého gombíka
 
Beseda s pánom starostom PDF Tlačiť E-mail
 
Konzultačné hodiny pre rodičov PDF Tlačiť E-mail
Konzultačné hodiny pre rodičov v školskom roku 2023/2024

Riaditeľka školy:
Pondelok:  13:00 - 15:00 hod.


Zástupkyne školy :
Pondelok: 13:00 - 15:00 hod.


Pedagogickí zamestnanci:
Pondelok: 13:00 - 15:00 hod.



Konzultačné hodiny s pedagógmi sa uskutočnia  len v dopred dohovorenom termíne.
Zákonní zástupcovia si s vyučujúcimi dohodnú stretnutie minimálne  deň vopred cez školský mail, telefonicky alebo iným spôsobom / Edupage, Teams/.

V dňoch konania Triednych aktívov alebo porád pedagógov konzultačné hodiny nebudú.
 
Žiacky parlament PDF Tlačiť E-mail

Žiacky parlament tvorí medzičlánok medzi žiakmi a učiteľmi. Poslaním parlamentu je riešenie výchovno-vzdelávacích problémov, navrhovanie opatrení na zlepšenie všetkých činností na škole, vylepšenie vzájomných vzťahov medzi žiakmi a pedagogickými pracovníkmi, hľadanie spoločných postupov pri organizovaní mimoškolskej činnosti žiakov.
Žiackym parlamentom vedieme žiakov k tomu, aby sa sami naučili rozlišovať kladné a záporné stránky života a vyberať z nich také podnety, ktoré prispievajú ku kladnému rozvoju ich osobnosti. Cieľom je naučiť žiakov verejne vystupovať, vhodne argumentovať svoje názory i názory rovesníkov tried, niesť istú mieru zodpovednosti za život vo svojej škole a zároveň podporiť sebadôveru, samostatnosť, tvorivosť a umožniť sebarealizáciu žiakov. Žiacky parlament sa snaží riešiť otázky, ktoré sa týkajú nás všetkých, aby sme sa cítili na našej škole ešte lepšie. Všetky pripomienky a akcie, ktoré by sme mohli realizovať sa pomocou žiackeho parlamentu dostanú priamo k pani riaditeľke a pedagógom na pracovných poradách, ktorých sa žiacky parlament 3x ročne zúčastňuje. Preto neváhaj a spolupracuj s nami !!!



Plán práce žiackeho parlamentu na šk. rok 2023/2024

Tento plán je otvorený dokument, ktorý sa bude meniť a dopĺňať v priebehu šk. roka 2023/2024 podľa potreby.


September

  • Voľby členov ŽP v šk.r. 2023/2024
  • Prvé zasadnutie ŽP – voľba predsedu, podpredsedu, zapisovateľa  ŽP
  • Schválenie plánu práce žiackeho parlamentu na šk.r. 2023/2024
  • Biela pastelka - verejná zbierka pre nevidiacich a slabozrakých
  • Športové súťaže k Európskemu týždňu športu 23.09. - 30.09. 2023

Október

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • 10.10. 2023 Deň duševného zdravia
  • Svetový deň zdravej výživy
  • Úcta k starším , návšteva DSS v Rohožníku

November

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • Vianočná výzdoby
  • Svetový deň pozdravov – 21.11.2023

December

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • ,,Príde Mikuláš"
  • Vianočná akadémia v KD Rohožník
  • Vianočná burza - charitatívny účel
  • Vianočná spolupráca s osobami zo ZZP
  • Návšteva DSS v Rohožníku

Január

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • Svetový deň mieru - nový rok.
  • Svetový Braillov deň.
  • Deň komplimentov
  • Medzinárodný deň pamiatky obetí holokaustu.

Február

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • Školský ples
  • Deň zaľúbených - Valentínska pošta
  • Fašiangy, pomoc pri príprave karnevalu

Marec

  • Zasadnutie školského parlamentu
  • 08.03.2024 MDŽ
  • Deň boja proti rasovej diskriminácii - tvorba plagátov
  • Deň učiteľov 28.03.2024
  • Marec mesiac kníh - Kniha s dobrým úmyslom - darovanie kníh do zdieľanej knižnice

Apríl

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • Svetový deň zdravia 07.04.2024
  • Veľkonočná burza
  • Deň narcisov
  • Deň Zeme - globálne vzdelávanie
  • Veľkonočná výzdoba

Máj

  • Zasadnutie žiackeho parlamentu
  • 08.05.2024 Deň matiek - nástenka (detská literárna tvorba, poézia...)
  • Svetový deň rodiny 15.05.2024 – nástenka
  • Modrý gombík – 15.5.2024

Jún

  • Záverečné zasadnutie žiackeho parlamentu - vyhodnotenie práce ŽP
  • MDD
  • 08.06.2024 Deň najlepších priateľov
  • Rozlúčka s deviatakmi
  • Športový týždeň – Deň otcov
  • 30.06.2024 uzatvorenie šk.r. 2023/2024



Členovia Žiackeho parlamentu na školský rok 2023/2024:


Koordinátor ŽP: Mgr. Martina Baluchová

Zástupcovia tried ŽP:
4.A – Tomáš Hruška
4.B – Eliška Paulechová, Daniel Švec
5.A – Karolína Martinkovičová, Damián Kaňka
5.B – Alenka Zemanová, Sofia Pavlíčková
6.A – Dominik Kassay, Jakub Holúbek
7.A – Kamila Horečná, Maxim Buchbauer
7.B – Samuel Michalica, Klaudia Mihoková
8.A - Tereza Hrašková, Sandra Panenková
8.B – Lea Opálená, Timea Slobodová
9.A – Karin Szalayová, Milan Daniel


Čestný člen ŽP: Mgr. Silvia Ftáčniková, riaditeľka školy



 
 
 
Špeciálne triedy PDF Tlačiť E-mail

Špeciálne triedy pre deti s mentálnym postihom
Pedagogická teória priznáva špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby ktorémukoľvek dieťaťu, ktoré v akomkoľvek období svojho vývinu nedokáže napredovať.  Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na individuálny prístup vo výchove a vzdelávaní rešpektujúci jeho schopnosti a zdravotný stav, na vyučovanie pedagógom s odbornou a pedagogickou spôsobilosťou, na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a zdravom prostredí, na úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému a duševnému násiliu.

V aktuálnom školskom roku na našej škole prebieha výchovno-vzdelávací proces žiakov so zdravotným znevýhodnením vo dvoch špeciálnych triedach pre deti s mentálnym postihom. Výchova a vzdelávanie žiakov sa prispôsobuje ich špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám. Podľa druhu a stupňa zdravotného znevýhodnenia sú žiaci vzdelávaní podľa učebných osnov pre variant A, B.

V špeciálnej triede 3.C, kde pracuje i asistentka učiteľa sa vzdeláva 8 žiakov. Z toho  4 žiaci podľa  variantu A,  4  žiaci  podľa variantu B.
V  9.B  triede sa učí 9 žiakov podľa variantu A.
Žiaci sa vzdelávajú podľa platného štátneho vzdelávacieho programu ( ISCED 1)  a školského vzdelávacieho programu DÚHA (D - dôvera, Ú - úspech, H - hravosť, A - aktivita)

Pedagógovia majú možnosť používať všetky  názorné pomôcky, ktoré používajú i žiaci v bežných triedach. Pre ľahkú unaviteľnosť majú deti k dispozícii napr. aj relaxačnú zónu v triede, počítače.  Vzdelávanie sa realizuje aj v odborných učebniach. V počítačových učebniach  si žiaci osvojujú základy počítačovej gramotnosti. Žiaci využívajú na vyučovaní multimediálne učebne, ktoré sú vybavené interaktívnymi tabuľami a priebežne dopĺňané o nové výukové programy.  Netradičné priestory  novej knižnice s čitárňou im spestrujú hodiny čítania a slohu.  Pokusy z fyziky  a chémie sa realizujú v  laboratóriách. Na predmety etická, náboženská, hudobná, výtvarná a telesná výchova  sú žiaci začlenení do bežných tried. Manuálne zručnosti si zdokonaľujú na pracovnom vyučovaní - na školskom pozemku, v školskej kuchynke, v školskej dielni. Zúčastňujú sa  výletov, výchovných koncertov, exkurzií a všetkých  školských akcií  spolu s deťmi z bežných tried.

Špeciálne pedagogičky sa zapájajú do rôznych súťaží a projektov. 
 

  • V roku 2015 nás  sumou 19 000,- €  finančne podporilo MŠ SR v rozvojovom projekte "Odstránenie stavebných bariér - Rovnosť príležitostí na vzdelávanie pre žiakov so zdravotným postihnutím" na  zabezpečenie šikmej schodiskovej plošiny pre telesne postihnutých žiakov.

  • V roku 2013  sme získali finančné prostriedky z MŠ SR v rozvojovom projekte Žiaci so zdravotným postihnutím 2013, vďaka ktorému môžu teraz zdravotne znevýhodnené deti využívať počítačové aplikácie programu FONO 2 (rozcvička, asociácie, nácvik, testovanie, pexeso). Tieto sú zamerané na rozvoj motoriky artikulačných orgánov, vnímanie, správne pochopenie jednotlivých pojmov v súvislostiach a triedenie do sémantického systému. Precvičovanie jednotlivých pojmov, oboznámenie sa s ich hlasovými, obrazovými a zvukovými podobam  Systém SCOLA FM určený pre sluchovo postihnutých žiakov zlepšuje výučbu jazyka, podporuje sociálny vývoj detí a tohlavne v situáciách, keď sa niečo učia. Dovoľuje žiakom počuť lepšie výklad učiteľa a tiež sa zapájať do rozhovoru so spolužiakmi a učiteľom. Výhodou systému je, že vzdialenosť od hovoriaceho už nie je prekážkou pre čisté počúvanie. Je to tým, že počuteľným bodom je vlastne miesto, kde je umiestnený prijímač SCOLA. Je veľmi dôležité, aby sa zdravotne postihnuté deti včlenili do spoločnosti a robili všetko to, čo robia ostatné deti. Keďže sa nedokážu sústrediť dlhší čas na jednu činnosť, potrebujú často meniť metódy a formy práce. K tomu im pomáhajú rôzne špeciálne učebné pomôcky, ktoré sme taktiež zakúpili  napr.: Prevliekačka – ruky, Štvorcová mozaika, Hracie karty – mozaika, Pentomino, Pentomino – sada kariet 1, Pentomino – sadakariet 2, Geometrické tvary, Geometrické tvary – 2, Geometrické tvary – 4 kocky, GeoLinks - Geometrické tvary.
  • V roku 2011 sme vďaka MŠ SR boli úspešní v projekte Stop bariéram 2011, ktorého cieľom bolo pomocou kompenzačných pomôcok uľahčiť deťom s ťažkým zdravotným postihnutím osvojenie si základných školských zručností a schopností, vytvoriť  im vhodné podmienky rešpektujúc ich zdravotný stav. Finančné prostriedky sme použili na zakúpenie výškoko nastaviteľného edukačného stola so stoličkou a príslušenstvom, ďalej sme zakúpili PC zostavy,  dotykový monitor, klávesnice  Intellikeys a polohovacie vaky.
  • V roku 2010 sme vďaka ING Šanca pre deti 2010 získali grant na projekt Pôjde nám to ľahšie zameraný na rozvoj  fonematického sluchu. Program napomáha odhaliť deficity v sluchovej diferenciácii hlások, ktoré majú dištinktívne príznaky. V aplikácii Fonematický sluch si pedagóg môže zvoliť kombináciu všetkých hlások, alebo len deficitných. V aplikácii je možné bližšie špecifikovať umiestnenie rozdielnych foném či už na začiatku, v strede alebo na konci slova, prípadne počet slabík v slovách. Navyše sa dajú vybrať konkrétne fonémy, ktoré je podľa špeciálneho pedagóga potrebné precvičiť.  Žiak môže cvičiť za i bez asistencie učiteľa, avšak výsledky testovania sa pedagóg má možnosť dozvedieť podľa zápisu, ktorý mu program zabezpečuje. Žiak nemusí byť priamo konfrontovaný s úspešnosťou cvičenia, čím sa odbúrava jeho prípadný stres.Hravou, nenásilnou formou očakávame vzbudenie záujmu detí o učenie, získavanie sebadôvery, zlepšenie komunikačných schopností...
     
  • V roku 2006  sme  vďaka Komunitnej nadácii Bratislava získali grant  na projekt Krídla pre budúcnosť a mohli sme zakúpiť výučbové a vzdelávacie programy zamerané  na zmyslovú a rozumovú výchovu, slovenský jazyk a matematiku. Jeden z programov slúži na poznávanie symbolických obrázkov a zostavovanie jednoduchých viet. Symbolické obrázky sú ozvučené, takže žiaci si môžu spojiť zvukový vnem, obrázok i text do jedného celku. Zvukový sprievod obrázku môže pedagóg zmeniť a založiť tak nový variant pojmu. Táto možnosť je predovšetkým využívaná pri tvorbe viet, kde je možné uchovať správne gramatické tvary jednotlivých slov. Ďalšou možnosťou programu je vkladanie vlastných obrázkov (napríklad zoskenovaných fotografií), ktoré je možné následne využívať vo všetkých úlohách programu. Nové obrázky sa dajú pomenovať a ozvučiť. Ich samozrejmosťou je ľahké ovládanie, jednoduché nastavenie úrovne náročnosti, pestré prostredie a nechýbajú ani krátke a veselé animácie i odmena za správne vyriešenie úloh.

Naším cieľom je pomocou špeciálnych výchovno-vzdelávacích metód, foriem a prostriedkov poskytnúť výchovu a vzdelanie deťom so zdravotným znevýhodnením a tiež deťom pochádzajúcim zo sociálne znevýhodneného prostredia. Pre  tieto deti je  otvorené oddelenie školského klubu, kde sa majú možnosť pod vedením vychovávateľky pripravovať na vyučovanie, nakoľko doma nemajú vytvorené vhodné podmienky. Taktiež  plnia  väčšinu mesačných aktivitít  ŠKD (viď hlavnú stránku - školský klub detí) a sú aktívne zapojení i v krúžkovej činnosti.
Vo výchovno-vzdelávacom procese sa zameriavame na tvorivú motiváciu k zažívaniu úspechu. Nevychádzame z individuálnych nedostatkov, ale naopak, zdôrazňujeme to, čo je na mentálne postihnutom jedincovi pozitívne, na čom sa dá budovať. Poznávame nielen problémy žiaka pri učení, ale najmä jeho prednosti, budujeme na jeho schopnostiach.
Usilujeme sa dosiahnuť u žiakov najvyšší stupeň socializácie, najširšie a najúspešnejšie pracovné a spoločenské uplatnenie. Príkladom toho sú už dnes í absolventi Odborných učilíšť v Bratislave a Trnave.

 
Viac článkov...
<< Začiatok < Dozadu 131 132 133 Dopredu > Koniec >>

Stránka 132 z 133