Dopravná výchova na našej škole |
![]() |
V rámci novej školskej reformy sa stala dopravná výchova jednou z prierezových tém, preto jej obsah a ciele začleňujeme do učiva prvého i druhého stupňa, najmä do predmetov ako sú prírodoveda, vlastiveda, telesná výchova, slovenský jazyk, matematika, etická výchova, biológia, ale i do nových predmetov školského vzdelávacieho programu ako je Objavovanie sveta u najmenších prvákov. V treťom ročníku sa Dopravná výchova učí ako samostatný predmet. V piatom ročníku sa žiaci v rámci predmetu Mladý záchranár učia pohotovo reagovať na situácie hromadného nešťastia a vedieť poskytnúť pomoc zraneným.
Od začiatku školského roka sa snažíme viesť deti k zodpovednosti za vlastnú bezpečnosť. Žiaci sa pomocou rôznych aktivít a praktických činností učia, ako a kde sa môžu bezpečne hrať i ako sa má správať účastník cestnej premávky.
Osvojujú si teoretické poznatky z oblasti poznania dopravných značiek, predpisov cestnej premávky a križovatiek. Pre žiakov pripravujeme dopravné kvízy, pracujeme s edukačnými softvérmi ako napríklad Autoškola pre deti, alebo S Martinom na cestách, čím zavádzame do vyučovania dôležité prvky IKT. Pracujeme s počítačmi, ale predovšetkým s interaktívnou tabuľou. Naši žiaci sa pravidelne zúčastňujú rôznych dopravných súťaží ako napríklad: ,,Na bicykli bezpečne“ alebo ,,Detský regulovčík“.
Potešil nás návrh riaditeľa obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemnú komunikáciu pána Ing. Juraja Bluska, ktorý spoločne s inštruktorom autoškoly p. Štefanom Tomšom a dopravným inžinierom okresného dopravného inšpektorátu pánom Ing. Branislavom Balúnom pre žiakov 3. ročníka pripravili dopravné dopoludnie.
Pri organizovaní súťaží úzko spolupracujeme s oddelením Policajného zboru Rohožník, ktorý s našou školou pracuje aj na iných aktivitách, ako je napríklad projekt :,, Správaj sa normálne“.
Detské dopravné súťaže „Na bicykli bezpečne“ a ,,Detský regulovčík“ považujeme za významné podujatia doplňujúce a rozširujúce poznatky, zručnosti a návyky, ktoré môžu žiaci
získať na vyučovaní dopravnej výchovy v základných školách. Sú zároveň významným nástrojom na znižovanie detskej dopravnej nehodovosti. Žiaci si svojou účasťou v súťažiach si určite rozšírili svoje vedomosti z pravidiel cestnej premávky, zdokonalili si svoju jazdu na bicykli, naučili sa lepšie vnímať dopravný ruch okolo seba a správne a zodpovedne sa rozhodovať pri riešení dopravných situácií cestou do školy alebo pri využívaní pozemných komunikácií vo svojom voľnom čase.
S uplatňovaním tém dopravnej výchovy nám vo veľkej miere pomáhajú i všetky 4 oddelenia ŠKD, ktoré pracujú na rôznych kvízoch, nacvičujú si reálne dopravné situácie v úlohách účastníkov cestnej premávky a organizujú besedy s policajtmi. Žiaci sa zapájajú i do rôznych výtvarných súťaží na tému Doprava, ktorých výsledkom sú krásne a ocenené výtvarné práce.
Z hľadiska organizácie vyučovania a vyučovacích metód sa zameriavame na rozvoj všetkých troch oblastí osobnosti žiaka, na oblasť kognitívnu, afektívnu a psychomotorickú.
Pri práci s deťmi používame najmä hravé a zážitkové spôsoby práce. Často uplatňujeme integrované tematické vyučovanie. V nižších ročníkoch deti pracujú s omaľovánkami, novinami a detskými časopismi. Žiaci sa učia pesničky, básničky a hrajú rôzne divadielka s dopravnou tematikou. Z projektu Nadácia Alianz sme zakúpili kolobežky, dopravné značky, semafory a knihy s dopravnou tematikou. Z rozvojového projektu Zdravie v školách sme zasa zakúpili prilby, reflexné vesty, terčíky, resuscitačné torzo Anna, model chrbtice, sadu na simuláciu úrazov, vybavili sme lekárničky. Detské reflexné vesty, ktoré žiaci využívajú najmä na vychádzkach, alebo pri precvičovaní praktických situácií v okolí našej školy a obce. V rámci zvyšovania čitateľskej gramotnosti žiaci pracujú s literatúrou, detskými časopismi, ale najmä s učebnicami Dopravnej výchovy. Na vyučovaní žiaci čítajú na pokračovanie veľmi peknú knihu príbehov O dopravných značkách.
Vo vyšších ročníkoch na 2. stupni žiaci pracujú na rôznych projektoch, ktoré medzi sebou prezentujú. Aktivitami rozvíjame tvorivosť, komunikačné, ale i sociálne kompetencie žiakov. Deti sa učia spolupracovať, pretože často pracujú v skupinách, učia sa prezentovať a obhájiť si svoj názor.
Cieľom týchto aktivít je naučiť žiakov, ako sa bezpečne správať a podporiť v nich pocit zodpovednosti za vlastné správanie. Našim želaním je, aby dopravná výchova pomohla deťom osvojiť si základné návyky správania sa v rôznych dopravných situáciách. Deti budú vedieť dopravné situácie riešiť správne, budú opatrnejšie, pozornejšie a rozvážnejšie.
Dopravná výchova detí je významný prvok v znižovaní tragédií na našich cestách!
|